Zaterdag 11 augustus: Demonstratie van oude en nieuwe brandweerspuiten op de Berkhei in Wassenaar.

A.s. zaterdag 11 augustus vanaf 13.00 uur wordt door leden van het jarige Wassenaarse Brandweermuseum in samenwerking met de Brandweer van Wassenaar een demonstratie op het marktterrein de Berkhei gegeven.

Het Brandweermuseum, opgericht door de toenmalige commandant

van der Mark, bestaat dit jaar 95 jaar.

Voor het eerst sinds jaren is het door een paard getrokken Wassenaarse brandweerspuit uit 1880 weer rijdend te zien in ons dorp.

Dankzij de welwillende medewerking van de SHB uit den Haag, die deze spuit beheert en onderhoud.

Dit is één van  de twee paardgetrokken handspuiten, die wassenaar in 1880 heeft aangekocht. Beide spuiten bestaan nog en de tweede spuit staat in ons museum.

De eenvoudigste vorm van een brandweerspuit is de emmerspuit. Deze werd overal in het dorp door de bewoners gebruikt, niet alleen om de ramen te schoon te spuiten, maar ook om een begin van brand te blussen.

Kinderen kunnen onder leiding, proberen met deze spuitjes een ”brandje” blussen.

Ook de brandweer zal met een moderne tankautospuit kleine demonstraties geven. De toeschouwers krijgen daarbij een goede indruk van de hoeveelheid bluswater en de grote worplengte waarmee de brandweer nu in vergelijking met vroeger kan werken.

Het voertuig, dat op de Berkhei aanwezig zal zijn is de laatste door de Gemeente Wassenaar aangekocht autospuit. Alle latere voertuigen werden en worden tegenwoordig regionaal aangekocht.

Deze autospuit gaat binnenkort met pensioen en wordt door een nieuw voertuig vervangen.

Wij zullen er aanwezig zijn met een kraam en ook vragen wij uw aandacht voor een oude autspuit van Wassenaar om deze ergens te kunnen stallen en te renoveren, zodat het voertuig voor de toekomst bewaard blijft en het gebruikt kan worden voor feesten (huwelijken en jubilea) en door de middenstand voor promotiedoeleinden.

Dus al met al zeer de moeite waard voor jong en oud om naar de Berkhei te komen.