Skip to content

Restauratie Land Rover van de brandweer Wassenaar

Enige tijd geleden zijn wij benaderd door iemand met de vraag of wij wat meer gegevens hadden van de Land Rover, die bij de brandweer Wassenaar dienst heeft gedaan.

Die iemand was weer benaderd door een ander iemand, met deze vraag.

Dus alles liep via, via met iemand als tussen persoon voor een ander iemand.

Na wat foto’s gestuurd te hebben waren wij wel benieuwd waarom iemand al die gegevens wilde hebben. Van de eerste iemand hoorden we dat de tweede iemand de Land Rover had gekocht en deze wilde restaureren. Toen hij hoorde dat het voertuig een brandweerauto was geweest vatte hij het plan op om het voertuig in originele staat terug te brengen, zoals hij bij het korps gereden heeft.

Tot zover de inleiding over iemand die voor iemand gegevens opvroeg van de Land Rover.

 

Een beetje onduidelijk eigenlijk, maar de “restaurateur” wil nog even naamloos blijven evenals de plek waar de       Land Rover opgeknapt wordt.

Na wat via de “tussenpersoon” gecommuniceerd te hebben konden we uiteindelijk een afspraak maken om de GP-68-98 te bewonderen.

Op zaterdag 21 juli gingen Jan Konst en ik naar de lokatie waar het voertuig staat.

Na elkaar voorgesteld te hebben was het dan zover en ging de schuifdeur open.

Daar stond de Land Rover, voor een groot deel gestript, maar wel op de bandjes te glimmen in vers gespoten RAL3000.

 

Van de eigenaar kregen we tot in detail te horen hoe de restauratie tot nu toe is verlopen.

Deze heeft de auto via marktplaats gekocht ergens in het oosten van het land en wist te vertellen, dat de Land Rover, voor hij naar het oosten des lands verkocht werd, in het Groningse- of Friese land heeft gereden.

Hij had er eerst nog een tijdje in gereden alvorens over te gaan tot de restauratie, want er zaten wat slechte plekken aan en op het voertuig.

Bij het demonteren (wat bij een Land Rover goed te doen is, want bijna alles zit geschroefd) kwamen steeds meer zaken te voorschijn, die meer aandacht verdiende. Zo bleken de koplampen, door een wijziging in de wet, van de plaats naast de grille naar de voorzijde van de spadborden te zijn verplaatst. Die worden weer op de oude plek teruggezet. (Schijnt weer wettelijk toegestaan te zijn).

Ook waren er zoveel problemen met het chassis, dat deze vervangen is door een nieuwe. Ook de zijstijlen aan beide kanten zijn vervangen. De motor heeft in Engeland een complete overhaul gehad en zou weer als een zonnetje moeten lopen. De auto beschikt over een LPG / benzine installatie. Momenteel staan de motorkap en achterdeur bij de spuiter. Het dak ziet er zo op het eerste gezicht goed uit en gaat ook weer zijn rood/witte kleur krijgen.

Het gaat nog wel enige tijd duren, voor het eindresultaat zichtbaar wordt. Zo moet er ook nog gezocht worden naar details, zoals de hoorns op het linker spadbord en het (originele) zwaailicht, evenals het rek op de achterdeur waarin twee brandblussers stonden. Het mooiste zou zijn als er weer een voorbouwpomp op gezet kan worden, maar dat zal het spreekwoordelijk zoeken naar een speld in een hooiberg zijn.

Al met al waren Jan en ik onder de indruk van het enthousiastme waarmee de eigenaar de restauratie aanpakt.

We hebben afgesproken, dat er regelmatig een update komt, die wij dan hier publiceren.

Ook hebben we hem al voorzichtig uitgenodigd op ons eeuwfeestje, wat we over 5 jaar hopen te vieren.

Rob Stammers

Back To Top
Search