Materiaalwagen en de Flader motorspuit uit 1939 van de Luchtbeschermingsdienst Wassenaar, hulppost de Kieviet.

Door Rob Stammers

Ik maak het mijzelf niet makkelijk bij het kiezen naar een voorbeeld om te bouwen voor het brandweermuseum Wassenaar.

Ditmaal gaat het om een voertuig welke, in het kader van de Luchtbeschermingswet, in 1939 in dienst is gekomen. Het voertuig is tweede hands aangekocht door de gemeente Wassenaar. Vermoedelijk is deze auto verbouwd  en aangepast bij het carrosseriebedrijf van de firma Zwartjes in Wassenaar.

Dit voertuig was gestationeerd bij de hulppost van de luchtbescherminsdienst op park de Kieviet en kon de daar ook aanwezige motorspuitaanhanger trekken, als dat nodig was.

Het  model

Net als bij de eerder gebouwde Ford TT heb ik de beschikking over weinig beeldmateriaal als voorbeeld. In dit geval slechts 1(één) foto, schuin van achteren met weinig contrast.

Gelukkig zijn er wel fotos beschikbaar van de bij het garagebedrijf van der Velde aanwezige Citroën. Deze is óók opgebouwd is door de firma Zwartjes, zodat ik mij een idee kon vormen hoe de achteropbouw er uit gezien zou kunnen hebben.

Van het aangeschafte model heb ik alleen gebruik gemaakt van de cabine en het chassis. De gehele achteropbouw is door mij van hout vervaardigd. Ook alle ladders, straalpijpen en andere attributen zijn zelf gemaakt. Het hang en sluitwerk is vervaardigd van plastic profielen. Ook de ouderwetse richtingaanwijzers (ouderen onder ons kennen ze wel, die oranje verlichte armpjes die uitklapten) zijn vervaardigd uit plastic en koper. De beugels voor de ladders zijn van messing.

Daar ik alleen die ene zwart-wit foto tot mijn beschikking heb is het een gok welke kleur de auto gehad heeft. Ik ben er vanuit gegaan dat het voertuig, na zijn verbouwing, rood geverfd is. Het zou ook goed de grijsgroene kleur geweest kunnen zijn, die vele luchtbeschermingsvoertuigen in den lande hadden.

Flader motorspuitaanhanger uit 1939.

De Wassenaarse gemeente gaf in 1939 (ook in het kader van de wet op de luchtbescherming) een opdracht voor de aanschaf van 3 en later nog 1 Flader draagbare motorspuit op een aanhangwagen, zodat het geheel door een voertuig getrokken kon worden.

Deze Flader draagbare motorspuiten werden verdeeld onder de hulpposten van de Luchtbeschermingsdienst in Wassenaar. De spuiten werden, hoe ironisch, in Duitsland gebouwd.

De aandrijving was een tweetakt benzine motor van DKW, welke de Fladerpomp aandreef. De opbouw van de “aanhangwagen” was tevens voorzien van twee afneembare haspels, die men af kon rollen van de pomp naar het brandende object.

Dit model is geheel uit plastic plaat en profieltjes opgebouwd. Ook hier wederom geen tekeningen beschikbaar, alleen een paar foto’s.

Beide modellen zijn vanaf heden in het Brandweer Museum Wassenaar te zien.

Wij zijn geopend elke maandag van 11.00uur tot 15.00uur.